|  
                     
                  Élőkép 
                  Várady Szabolcs versei 
                    
                  Az Élőkép rovatban egy-egy ragyogó kortárs 
                    szerzőtől válogatunk. A hetedik számban Várady Szabolcs műveit élvezhetjük. 
                  Várady Szabolcs  1943 január 27-én született Budapesten. Az ELTE Bölcsészkarán magyar szakon szerzett diplomát. 1969-től az Európa Kiadó munkatársa, 1971-től szerkesztője. 1989-től a Holmi szerkesztője. 1981-ben	Graves-díjat,	1983-ban Radnóti-jutalmat, 1987-ben Déry-jutalmat, 1988-ban a Jövő Irodalmáért Díjat, 1991-ben József Attila-díjat, 1992-ben Soros-életmdíjat, 1992-ben Forintos-díjat és 1995-ben Soros Irodalmi-díjat kapott. 
                     
                  Művei: 
                  Ha már itt vagy. 1981. 
                  Hátha nem úgy van.  1988. 
                    
                  Ha botlasz 
                      Négysoros 
                      Telefon 
                      A felnőttkor kezdete 
                      Székek a Duna fölött 
                      Ha majd bejössz az ajtón 
                      Helyszínjáték 
                      "Kulcsok és kérdőjelek" 
                      Holtpont derűje 
                      A katéterre várva 
                      Villanella 
                      Egy közös dal emléke 
                      Rosszkedvem tele 
                      Döntetlen 
                      Elromlott szerkezet 
                      Egy megrendülésre 
                      Szerkesztői üzenet 
                      "Önálló vagy torzított idézetként" 
                      Változatos kimenetek 
                      Szellemhangok a rádióból 
                      De te éltél 
                      Amit a vers akar 
                      A halottakkal 
                    P. Gy.                   
                    
                    
                  Ha botlasz 
                  Törmelékekből összeáll, 
                    azután megfutamodik 
                    arca, s megint visszatalál, 
                    közel jön, szinte arcomig. 
                  Ő maga földön ül, nevet. 
                    – Ne nevess, olyan szép vagy úgy! 
                    Minek játszanánk eleve 
                    vesztésre ítélt háborút? 
                  Billen az este. Egyre több 
                    sötét kuporog kezeden. 
                    Menj el. Vigyázva menj nagyon. 
                  Ha botlasz, elesem. 
                                      Négysoros 
                  Üres jelen időben állok itt 
                    Várakozom de semmi se változik 
                    Itt nem lesz eső csak gyűlik a por 
                  Ha lesz vihar máshol valahol 
                                      Telefon 
                  Hanyatt feküdtél a sötétben 
                    Valahonnan a telefon szólt 
                    Átjutni a megszólításig 
                    Csak hát kinek a hangja is volt 
                  Hanyatt feküdtél a sötétben 
                    És akkor Vagy már nem emlékszel 
                    Pedig neveden szólítottak 
                  Hanyatt feküdtél Valahonnan 
                    De nem ismerted meg a hangját 
                  Hanyatt de már csak félig ébren 
                                      A felnőttkor kezdete 
                  Télikabátban, alatta viszont 
                    pizsama, állsz egy idegen fürdőszobában, amely 
                    hozzá jócskán katakombaszerű. 
                    Ide vetett az álom önkénye, itt vagy. 
                    Rémlik, volt egy múltad: ez a személy 
                    felében-harmadában része volt valaminek. 
                    Valami az ő része volt. Persze, a szerelem. 
                    Ha már itt vagy, tisztálkodj. A makacs hús 
                    törekedése hazája felé – visszaverve. 
                    A víz hasznodra válik. A felnőttkor 
                    kezdetét, igaz, nem ilyennek 
                    képzelted. El sem fogadod 
                    véglegesnek – azt már nem, soha nem! 
                    De acsarkodásnak itt helye nincs. 
                    Törülközz meg, várd ki a végét. 
                    Poros húsodat a figyelmes patkányok, 
                    vagy te végül a rejtett kijáratot, 
                  de valaki valamit megtalál majd. 
                                      Székek a Duna fölött 
                  Az a két szék a maga módján 
                    nem is volt csúnya. Kár, hogy a rugó 
                    kiállt belőlük, és hogy a kárpit 
                    olyan reménytelenül koszos volt. 
                    De széknek székek, sőt. Abba a lakásba? 
                    Vittük tehát, jobbára a fejünkön, 
                    az Orlay utcából az egykori 
                    Ferenc József, ma Szabadság hídon át 
                    a Ráday utca 2-be, ahol P. lakott 
                  az idő tájt (nyomait lírája őrzi). 
                  Egy szék is, hát még kettő, alkalmas 
                  lehet sok mindenre. "Két költő a hídon, 
                  fejükön székekkel" – elképzelhető egy 
                  kép ezzel a címmel. Remélem, tárgyilagos 
                  kép volna, nem valamiféle 
                  áűtszellemítés. Az a két szék, 
                  fontos, hogy ezt megértsük, semmiképp sem 
                  glória a fejünkön. A híd közepe táján 
                  – de nem azért, hogy bármit is bizonyítsunk – 
                  leültünk rájuk. Különösen az egyik- 
                  ből állt ki a rugó, nem tudom, melyikünknek 
                  jutott az. Mindegy, aligha lehetne erre 
                  a későbbieket visszavezetni. Kellemes 
                  nyári este volt. Rágyújtottunk, 
                  élveztük a lakályosságnak ezt a, 
                  mondhatni, szokatlan formáját. 
                                                                  A székek aztán 
                  egy darabig szolgáltak becsületesen: ők voltak a 
                  székek P.-éknél. Hanem az ember 
                  jobbra vágyik, mint ami van: a székeket 
                  beadták egy kárpitoshoz. A lakást is 
                  elcserélték, az elsőt kényszerből, a másodikat, 
                  mert nem szerették. Manapság 
                  ritkábban jövünk össze náluk. Sok minden 
                  közrejátszik. G. elhagyta A.-t 
                  (P. feleségét), aztán M. (B. felesége) 
                  szakított velem, majd G.-től elvált a másik 
                  M. (G. felesége) és hozzám jött (közben B.-ék 
                  is különváltak), P. öngyilkos lett és azóta 
                  félig-meddig szanatóriumban lakik, 
                  nem beszélve a világhelyzet változásairól, 
                  és különben is: nincs hova leülni. 
                                      Ha majd bejössz az ajtón 
                  Ha majd bejössz az ajtón (gondoltam), 
                    ahogy eddig bejöttél, ha jöttél 
                    (elég ritkán az utóbbi időben), 
                    a lépcső karfája tűnik szemedbe ott, ahol 
                    a szoba nyugati fala mentén 
                    most az öreg dívány terpeszkedik; 
                    mióta utoljára átrendeztük 
                    a megszaporodott bútorokat: 
                    a lépcső karfája tűnik szemedbe 
                    (gondoltam egy hónapja még), 
                    s ha történetesen süt a nap, igazán 
                    kellemes és rendhagyó előszobába jutottál, 
                    s mégis: egy pillanatra talán 
                    megborzongsz – én legalábbis a helyedben, 
                    azt hiszem, megborzongnék, mikor 
                    először jönnék vendégségbe hozzám 
                    akkor, vagy legalábbis eltűnődnék: 
                    mi is volt ott, ahol most az öreg dívány, 
                    mikor először ültünk össze s még 
                    jó néhányszor a későbbiekben, 
                    és némi töprengés után eszembe jutna: 
                    a régi íróasztal, amely nagyon megnyerte 
                    tetszésedet, de már csak méretei 
                    miatt sem engedhetjük meg magunknak 
                    amúgy is kétes fényűzését, mióta 
                    ketten lakjuk a szobát; és az északnyugati 
                    sarokban akkor még kétségtelenül 
                    fennállt a cserépkályha (eltávolításában 
                    utóbb magad is közreműködtél); 
                    s meglehet, belebocsátkoznék 
                    abba a kalandos feltételezésbe is, 
                    hogy ha az emlékeknek valamiféle 
                    térbeli létezésük volna, akkor most 
                    a szoba közepén húzódó válaszfal 
                    kettévágná – hm, kinek is? – 
                    valamelyikünk szellemalakját; 
                    egy keresztbe rakott lábat 
                    vélnék kinyúlni az említett falból 
                    s egy cigarettát – esetleg szivart – tartó kezet, 
                    s a fal mögül, no meg az idő mögül, 
                    kettős tompításon szűrődni keresztül 
                    valaminő fejtegetést az állapotokról, 
                    melyek, látnivaló, nem is oly tartósak –  
                    vagy mégis? A terv megdőlt, nem fogsz 
                    talán megborzongni, mint ahogy én 
                    a helyedben megborzongnék, azt hiszem, 
                    vagy legalábbis eltűnődnék; 
                    be se jöhetsz az ajtón, akkor, 
                    ahogy most bejönnél, ha jönnél, 
                  mint ahogy nem jössz, mert minek is? 
                                      Helyszínjáték 
                  1 
                  Onnan: a Gellérthegy. 
                    Igaz, a gyárkéménnyel, 
                    igaz, szobrostul, 
                    de mégiscsak.                   
                  2 
                  Amonnan: jobbról 
                    a holtág-függőfolyosó 
                    az emelet 
                    magánlakás korából, 
                    szemközt az átlátszatlan 
                    lépcsőházablakok, 
                    balról a hámló tűzfal, 
                    bent a beázás bűze.                   
                  3 
                  Lépcsőt 
                    fontolgattak, csigalépcsőt 
                    a kis szobába, 
                    amelyik egyszer, 
                    arra ébredt, a fény 
                    úgy dől be rajta: 
                    arany akvárium lett, 
                    lebegtek 
                    az akkor még csak egy ágyon.                   
                  4 
                  A kastély parkját 
                    mintha örök szél fújná. 
                    Örvénylenek a fák, 
                    lombtajték hánykolódik, 
                    borzongó verőfényben 
                    verdes a déli bástya 
                    ablaka.                   
                  5 
                  Ablak – kitárva télen, 
                    tódult a füst ki, 
                    holdtalan égbe foszlott. 
                    Szétszéledtek. Maradtak 
                    a túltelt hamutartók, 
                    kiürült üvegek.                   
                  6 
                  Itt maradsz 
                    egy-két napig, egy hétig, 
                    kalandozol 
                    a park ösvényein, 
                    hirtelen fényű tisztás 
                    hív, és szünetlen 
                    a lomblobogás körötted, 
                    most a déli harangszó 
                    foszlányaival, most 
                    a toronyszoba ablakában.                   
                  7 
                  Nem tudott elaludni, 
                    ébren se volt már 
                    a rákattant sötétben, 
                    mikor a tér kilobban, 
                    képek és néma hangok 
                    szabad csereberéje 
                    kezdetét veszi, csak most 
                    a rebbenékeny elemek 
                    nem tudtak összeállni.                   
                  8 
                  Kilépsz 
                    a boltívek alól 
                    a déli nap káprázatába, 
                    elindulsz  
                    megmártózni 
                    a szélkavarta erdő 
                    lombmorajában –                   
                  9 
                  Nem épült meg 
                    a szoba üvegfallal 
                    s hozzá a csigalépcső. 
                    Helyette belefogtak 
                    a szűk utcában, 
                    azon a gazos telken 
                    – ha tudták volna, 
                    milyen keserves négy év 
                    megy rá az életükből: 
                    az évek a nagy szobában, 
                    ahonnan –                   
                  10 
                  és bokádnál 
                    a cserje szélén túl 
                    a fű apálya, 
                    és ott 
                    a levélhullámtaraj 
                    mintha a felhőn 
                    porlana szét, 
                    sziklán a hab, 
                    napszikráztatta tollú 
                    madárraj permetévé... 
                    
                  "Kulcsok és kérdőjelek"                   A kulcscsomót bennhagyom a zárban, 
                    mikor itthon vagyok. Legalább tudom, hol van. 
                    Most viszont nincs benne, tehát nem tudom. 
                    Nem tudom, hol van a kulcscsomó. Ha csönget 
                    valaki, nem tudom beengedni. Bár 
                    nem valószínű, hogy csönget valaki. 
                    Vagy lehet, hogy csönget valaki, de nem akarom beengedni. 
                    Viszont lehet, hogy én akarok elmenni később, 
                    és akkor ki kell nyitnom az ajtót, hogy kimehessek, 
                    és be kell zárnom, miután kinyitottam és kimentem, 
                    hogy más ne jöhessen be. Bár, mondom, nem valószínű, 
                    hogy bárki is be akarna jönni, sőt az se, hogy 
                    én elmenni akarnék. 
                                      Holtpont derűje 
                  Csak fejben forognak a verssorok, 
                    elmúlik egy hang, félreáll az útból, 
                    de hol az út, és hol, aki menne rajta? 
                  Hallgattuk a madarakat a kertben, 
                    és a szigeten, körülöttünk a tenger, 
                    de volt egy hang – a gazdáját ma se tudom. 
                  Miért ez köztünk? Hó és újra hó, 
                    és ki tudja, mi van alatta, bezzeg 
                    ha lucsokká romlik, majd, majd – csak csínján. 
                  Ma megint húz valami. Merev vállal 
                    járkálok. El kell számolni maholnap. 
                  Tevődik ez s az – helyre-e? tönkre-e? 
                  De az idő kimetszett szívvel ujjong, 
                    vak sugárzásban, a holtpont derűje: 
                  áll, megáll – maradjunk ennyiben most. 
                                      
                  A katéterre várva 
                  Alkalmi vers                   Ha elfelejteném, hol élek, 
                    naponta figyelmeztetnének 
                    rá körülmények, események, 
                    no meg az úgynevezett lélek. 
                  Most épp a szív, a szív ügye. 
                    Katétert dugnak majd bele, 
                    mert elvásott valamije, 
                    vagy elhalt, vagy mi a fene, 
                  s mert az EKG erre vallott, 
                    hogy tisztán lássuk át a bajt ott, 
                    invasiv vizsgálat javallott: 
                  egy pompás gép szivembe fel 
                    csövön át festéket lövell- 
                  ne, ha nem romlott volna el. 
                                      Villanella 
                  A szélirány szerinted kedvező? 
                    A szélirány nem érdekes szerintem. 
                    Zsugorodik a zsugori idő. 
                  Úgy képzeled, van benned még erő? 
                    Legalábbis jó lenne benne hinnem. 
                    A szélirány szerintem kedvező. 
                  Ha majd idézik, tudják még: ez ő? 
                    Fordul olyan bizonytalanra miden. 
                    Zsugorodik a zsugori idő. 
                  A huzattól, szemed hogy nedvező? 
                    Ajtón, ablakon átfúj, zúgva kinn, benn 
                    a szél. Irány? Szerinte kedvező. 
                  S ha nem lesz többé hosszú ó meg ő? 
                    Előbb-utóbb amúgy se, még rövid sem! 
                    Zsugorodik a zsugori idő. 
                  Kívül tágasabb. Belül csak a bő! 
                    De merre mégis? Se gatyám, se ingem. 
                    A szélirány szerinted kedvező? 
                  Zsugorodik a zsugori idő. 
                                      Egy közös dal emléke 
                  Avar   kápolna   dombtető 
                    Széljárta melankólia 
                    Hogy múlt legyen a múlt idő 
                    Először el kell múlnia 
                  Hogy rátaláljon ez vagy az 
                    Kivárni mint a múmia 
                    Még négy-öt hónap és tavasz – – 
                  * 
                  Négy-öt ha év is az se sok 
                    De nem vagy ott de nem vagyok 
                    Mi ketten csak ma és csak itt 
                    Ez a nagy fény még megvakít 
                  Szerencse hogy a nap lemegy 
                    A vízen ott sötétlik egy – – 
                    Már nem    Sehol se 
                                                        Már soha 
                  Széljárta melankólia 
                                      Rosszkedvem tele 
                  Az idő el van telve önmagával, 
                    nem látom át, hogy férhetnék bele. 
                    Az ilyen eszmék futtatása rám vall. 
                    Nem akar múlni rosszkedvem tele. 
                    Tövig égnek, Fülöp király, a gyertyák. 
                    A nap halad, az éjjel is halad. 
                    A menetrendet aránylag betartják. 
                    Én elmászkálnék, mint a bogarak. 
                    Ha pedig az úgynevezett valóság, 
                    ez a gyanús küllemű idegen 
                  ide tolja a képét, "Hogy a kórság!" 
                  vágom hozzá, "Most mit jön itt nekem?" 
                  Mint igazgató a főkönyvelőhöz, 
                  ha kellemetlen aktákat előhoz. 
                                      Döntetlen 
                  Elvesztettem a peremet. 
                    Leültetnek. Túlterjedek. 
                    Tombolnak, tűnnek évadok. 
                  Éldegélek: halogatok. 
                                      Elromlott szerkezet 
                  Itt egyedül csípnek a szúnyogok. 
                    Isten, Isten, az az éjszaka kísért. 
                    A késért indult ki, a konyhakésért. 
                    Felgyűltek a, felgyűltek az okok. 
                  Vért akar minden. Nem láttam mióta. 
                    Itt lakolok, ki se látszom alóla. 
                    Alóla ki, alóla ki, a lóláb. 
                    Az alóla alól a még alólább. 
                  A kés. Ne késs. Jó, hogy utánamentem. 
                    Helyettem már ütőerét nyiszálta. 
                    Közben ruhát nem volt mód fölvehetnem. 
                    Ami él, az kicsorbul, anyaszülte. 
                  Aludj, aludj, bolond, bolond, aludj. 
                    Elzümmögött – végződhet is dal úgy. 
                    Ad infinitum éltünk volna ad hoc. 
                  Ok-ok... Csuklasz? God, Gott, God, Gott – mi kattog? 
                                      Egy megrendülésre 
                  Los Angelesben (már bocsánatot 
                    kérek) a vécé megrendült alattam, 
                    a földdel együtt. Big deal – nagy dolog! 
                    De én – ez már mégiscsak... – kifakadtam. 
                    Több volt a soknál. Tudni tudja bárki, 
                    de élni, át: ez ilyen ingatag? 
                    Hogy lehet itt megülni vagy megállni? 
                    Szóval az ember, ugye, kifakad. 
                    Aztán még rengett egy-kettőt. De hát 
                    az ott elvégre Kalifornia. 
                    A megnyugvásnak volt idő magát 
                    azóta már – itthon – kiforrnia. 
                    De nem. De sőt. Most hogy lesz ez tovább? 
                  Az ember végül egyre tétovább. 
                                      Szerkesztői üzenet 
                  Mihelyt kapásból meg tudsz írni egy 
                    szonettet, mondjuk ilyesféleképpen, 
                    ujjaidat csak futtatva a gépen, 
                    s úgy érzed, hogy magától (szinte) megy, 
                  véreddé vált, akár az egyszeregy, 
                    ha álmodból fölkeltenek: "No kérem, 
                    lássunk egy jó szonettet, írja szépen", 
                    csak könnyű séta s nem megmászni hegy, 
                  ha, mondom, eddig eljutsz végre egyszer, 
                    tudván, hogy írta ezt Petrarca, Sidney, 
                    s mily rímképlettel Shakespeare (s pláne Spenser!), 
                  akkor elég, ha annyit mondasz: "Így ni!" 
                    és dobhatod is az egészet el. 
                  De addig, barátom, gürcölni kell! 
                                                        "Önálló vagy torzított idézetként" 
                  "Kedves barátunk! Folyóiratunk a költészet napja alkalmából költői játékra hívja, kéri fel tizennégy kedves szerzőjét, barátját. Kérésünk egy szonett megírására vonatkozik, amelynek egyetlen megkötése a következő József Attila-sor beépítése, önálló vagy torzított idézetként való felhasználása: »A dallam nem változtat szövegén«. (Emberek)" [Az Alföld szerkesztőségének körlevele] 
                  A fejem nem váltoftat fövegén, 
                    de a föveg váltoftathat a főmön! 
                    F én kihujjt foggal avon tépelődöm, 
                    hogy a fövegben ki a föveg-én. 
                  Ev a befélni fem tudó egyén? 
                    Mit fólna hovvá fok-fok fép elődöm? 
                    Éf én mit fóljak? Én vagyok-e ő? Hm? 
                    Éf hol a föveg? Fájában? Fején? 
                  Hopp, megvan már! Igen. Az én: protézis. 
                    A szebbik én, ha úgy tetszik. Legott. 
                    Íny s hang között egy szilárd hipotézis, 
                  hogy van Mihez Képest. (Der Dieu. Le Gott.) 
                    Mindent, betéve, tud, és ha idéz is, 
                  az idézet önálló: torzított. 
                                      Változatos kimenetek 
                  Szigorított szövegmunka                   Kimegyek, hogy mégis mi van, hogy 
                    megnézzem. Kimegyek, mikéntha 
                    valami volna, és megnézném, 
                    mégis mi az, hogy kimegyek. 
                  Megyek ki, hogy az mi is még, 
                    nézném meg, és volna valami, 
                    ha miként megyek ki, nézzem meg, 
                    hogy van, mi is még, hogy megyek ki. 
                  Hogy miként ha megnézném, kimegyek. 
                    Ismég mi vala, nézzem meg, megyek ki. 
                  Hogy kimegyek, mi volna az? 
                  Még hogy kimegyek! Mi? Hogy is van? 
                    Nézzem meg, ha... Miként megyek ki? 
                  Hogyhogy? Mi van? Mégis kimegyek. 
                                      
                  Szellemhangok a rádióból 
                  Orbán Ottónak                   Még el sem ütötte az éjfelet, 
                    és lám csak e hangok, e szellemek. 
                    Váratlan vendég ez a két halott. 
                    De hát hova mentek? Várjatok! 
                  Mióta is nem voltam veletek? 
                    Lehettem volna. Most már nem lehet. 
                    Aki itt marad, írmagnak marad itt. 
                    Kettőt megidézni a harmadik. 
                    És egy, aki hallgat, a hallgató, 
                    akiből némán szivárog a szó. 
                    Mióta is? Mióta nem? Mióta? 
                    De most a hangjuk. A hang mivolta. 
                  Fátyolos, dallamos gyászhanghordozás, 
                    ön- és közfájdalmú emberi esendőség: 
                    ó, hát igen, Zelk, ki lehetne más? 
                    De nem hittem, hogy így megilletődnék. 
                    S ez az érdes-bús basszus! Dünnyögés? ária? 
                    Hol volt hol nem volt kóbor macska Kormos. 
                    Nem tévesztheti el senki emberfia. 
                    Még egyszer az idő ilyet ugyan mikor hoz? 
                  Költők, mondhatnám: "ahogy a mesében" – 
                    képzelhet-e költőbbet képzelet? 
                    És én barátjuk is lehettem volna éppen. 
                    Lehettem volna, és már nem lehet. 
                    A torkomban olyan keserű íz ez! 
                    Mert szólnak ők, s mi tagadás, a szívhez. 
                    Abban a réges-régi értelemben, 
                    amitől meggyűlik a könny a szemben, 
                    ami gyönyörködtetve fáj, 
                    szegény Yorick, halott sirály, 
                    akiket most te megidéztél, 
                    amikor mindjárt itt az éjfél, 
                    akikhez nem fértem közel, 
                    akiknek te sem mondtad el, 
                    amit talán nem is lehet, 
                  ahogy én sem tudom neked. 
                                      
                  De te éltél 
                  Vas István halálára                   Hogy tudjak, alig élő, kikötni a halállal? 
                    Mi az, amit helyettem a szó magára vállal? 
                    Mihez van fénye, kénye, ereje, hite, mersze? 
                    Hogy hőkölve feladná állásait a semmi? 
                    Lehet a nyelvet kárhoztatni persze, 
                    lehet elmenni a végsőkig is a nincsben, 
                    facsarni a formát, hogy oda átnyüszítsen. 
                    De kit érdekel ilyenkor a költészet? 
                    Hiszen nem tudunk feltámasztani téged. 
                    Igaz, tudtuk, hogy ennek meg kell lenni. 
                  Mondjak valamit, mondod, ugye, ha már beszélek? 
                    Ne ilyen téblábolva, feszengve, ahogy élek, 
                    kapaszkodva a félig sem beváltba, 
                    hitetlen hitbe, hogy hátha, hátha, hátha. 
                    De azt már soha nem tudom jóvátenni, 
                    hogy nem lettem az, amit bennem reméltél. 
                    A fiad voltam, vagy lehettem volna, 
                    de elherdáltam mind, amit tőled kaptam, 
                    s amit még adtál volna, el sem fogadtam. 
                  Forog a vers, forog, üres motolla. 
                  Ahogy orrunk előtt egy zár bekattan, 
                    úgy múlik át egy új napba az éjfél, 
                  már nélküled valóba. De te éltél. 
                                      Amit a vers akar 
                  Nem tény vagy tárgy vagy gondolat, 
                    csak a szavak, a szóalak, 
                    csak a kötés, a dallamív, 
                    a sorvég amit odaszív; 
                    amit magának vindikál, 
                    nem a kimondani muszáj, 
                    hanem a részesülni kész 
                    abban, ami csak lesz egész, 
                    aminek ott van s annyi hely, 
                    ahol amennyi kell, ha kell, 
                    de mire kell? de mit akar? 
                    engem mit rángat? kitakar? 
                    Mit képzel, hogy mindent leszed, 
                    ruhát, bőrt, húst, keresztvizet? 
                    Valami véres kell neki, 
                    a belemet is kitekeri, 
                    nem akarom, de odacibál, 
                    és ragad a zene, áll a bál, 
                    hiába mondom, eb ura, 
                    lábamat viszi a figura; 
                    nem kérdi, kell, nem kell nekem, 
                    leszakad, ami neki nem, 
                    ez ide föl, az oda le, 
                    kiből, miből, belőlem-e? 
                  Mit bánja ő, hogy én valék 
                    e nyersanyag, e vagdalék, 
                    ha az kijön, ha összeáll, 
                    amit ez a készlet kinál, 
                    annyiul és épp azul, 
                  ez az átkozott puzzle. 
                                      A halottakkal 
                  A halottakkal óvatos vagyok. 
                    Nem tudom, tudják-e, hogy nincsenek. 
                    Ahogy bejössz az ajtón, rám köszönsz – 
                    hát nem ilyenek a kísértetek. 
                    Mégis: nem csak én vagyok elfogódott. 
                    Úgy teszünk, mintha. Mint a nagybeteg 
                    az ágyban és az ágy szélén kuporgó 
                    próbálja egymást megsegíteni: 
                    oly hitelesen hiteltelenek! 
                  Mennyi időd van? Mennyi van nekem? 
                    Még ugyanolyan őszinte a szájad, 
                    üdvözlő csókját nem csak mímeli. 
                    Valamiképpen vágyhattam utánad. 
                    A hóesésben elveszetten álltunk. 
                    Milyen hideg van. Nem kel még a nap. 
                    Szeretlek. Egyszer azt mondtad: szeretlek. 
                    A hó elolvadt, téged eltemettek, 
                  ez megmarad. 
                                      P. Gy. 
                  Az ablakon a hold ma besüvít. 
                    Álmomban itt vagy. Álmomban vagy itt. 
                  Kocsiba ülök. Megáll a kocsi. 
                    Kiszállok, várok. Még jön valaki. 
                  Milyen vidáman és fiatalon! 
                    Viharkabát ez rajtad? Vagy ballon? 
                  Egy szobában írnak. Valaki ír. 
                    Papír telik. Megtelik a papír. 
                  Egy strófát te írsz, hozzá egyet én. 
                    És úgy vagyunk, mintha az elején. 
                  Ilyen vidáman és fiatalon. 
                    Hogy süvít be a hold az ablakon! 
                  A járda mellett megállt a kocsi. 
                    Kiszálltam. Hogy még jön majd valaki. 
                  Egy strófát te, és hozzá egyet én. 
                    Megtelik a papír az asztalon. 
                  Papír papírra, egy egész halom. 
                    Minek vagyunk? minek az elején? 
                    
                    
                  (Forrás: Várady Szabolcs, A rejtett kijárat. Európa, Budapest, 2003.) 
                 |